Fysiotherapie en stenose

De wervelkolom bestaat uit 33 wervels. Deze met elkaar verbonden wervels vormen een kanaal dat het kwetsbare ruggenmerg beschermt. Dit kanaal kan soms plaatselijk nauwer worden. Zo’n vernauwing wordt stenose genoemd en kan ervoor zorgen dat een of meerdere zenuwwortels bekneld raken. Gevolgen daarvan zijn meestal pijn, gevoelloosheid, tintelen, zwakte of een zwaar gevoel in onderrug en/ of benen. De aandoening komt vaker voor bij een hogere leeftijd.

Fysiotherapie of een operatie zijn de aangewezen behandelmethoden. “Chirurgie is een risicovolle procedure, met ongeveer 15 procent kans op complicaties waarvan de helft mogelijk levensbedreigend zijn,” zei Dr Anthony Delitto, onderzoeker bij de ‘School of Health and Rehabilitation Sciences’ aan de Universiteit van Pittsburgh. “Daarentegen is fysiotherapie natuurlijk veel veiliger.”

Tussen 2000 en 2005, vroeg de Universiteit van Pittsburgh 481 patiënten, die al hadden ingestemd om zich te laten opereren, of ze bereid waren om deel te nemen aan het onderzoek. Ze zouden dan willekeurig geselecteerd worden om ofwel fysiotherapie te krijgen of de operatie. De meeste patiënten wilden niet meewerken omdat ze graag geopereerd wilden worden, zodat uiteindelijk slechts 169 patiënten instemden en deelnamen aan het experiment . Uiteindelijk werden 87 patiënten geopereerd en 82 werden naar een fysiotherapeut verwezen. Bij aanvang van het onderzoek waren de patiënten tenminste 50 jaar oud. Ze moesten in staat zijn om zonder moeite ten minste 400 meter te kunnen lopen en mochten geen onderliggende aandoeningen zoals dementie, ernstige vaatziekten, kanker, of een eerdere hartaanval hebben of doorgemaakt hebben.

De meesten van hen waren nauwelijks of niet actief, en hadden vaak last van overgewicht. Patiënten die werden geopereerd waren enigszins jonger, gemiddeld ongeveer 67 jaar. In de groep die fysiotherapie kreeg lag de gemiddelde leeftijd ongeveer op 70 jaar. Fysiotherapie bestond uit twee wekelijkse oefentherapie gedurende zes weken.  Ongeacht in welke groep ze begonnen, de deelnemers rapporteerden gelijkwaardige vermindering van pijn en andere symptomen gedurende de twee jaren.

“De studie toont aan dat zowel chirurgie als fysiotherapie redelijk keuzes zijn; welk traject de patiënt ook doorloopt, na twee jaar is het resultaat hetzelfde,” zegt onderzoeker Jeffrey Katz.

Fysiotherapiepraktijk de Molen biedt u deskundige begeleiding bij het bestrijden van uw rugklachten. Ook kunt u terecht in onze ruggroepen op dinsdagavond en vrijdagochtend, om de stabiliteit en beweeglijkheid van de rug wekelijks op peil houden.

Interesse? Bel ons op 030-6378283 of stuur een email.