oefenen met kanker

Patiënten met kanker ondergaan vaak ingrijpende medische behandelingen. Vaak is er sprake van een combinatie van behandelingen bijvoorbeeld een operatie en een chemokuur of bestraling. De ziekte en de medische behandelingen kunnen pijn en functieverlies tot gevolg hebben maar kunnen ook tot andere klachten leiden zoals vermoeidheid, een andere lichaamsbeleving, angst of depressie. Fysiotherapie kan in meerdere of mindere mate invloed hebben op deze effecten.

Oefenen met kanker: Waarom bij De Molen?

Bij Fysiotherapie De Molen werken fysiotherapeuten die speciaal zijn opgeleid om mensen met kanker fysiotherapeutisch te begeleiden. Wij werken samen met Huid- en Oedeemtherapie Houten: Marieke van der Zeijst verricht haar werkzaamheden een dagdeel in de week in onze praktijk.

Oefenen met kanker: Behandeling

Afhankelijk van uw wensen en het behandeltraject dat u achter de rug heeft, zal de behandeling bij Fysiotherapie De Molen een ander accent krijgen.

Na een operatie, bijvoorbeeld bij borstkanker, is het in het begin moeilijk om de schouder goed te bewegen. De fysiotherapeut kan oefeningen met u doen om geleidelijk de functies terug te krijgen.

Behandeling met radiotherapie (bestraling) kan vermoeidheidsklachten geven als gevolg van schade aan de cellen. De fysiotherapeut kan ondersteuning bieden bij het opbouwen en onderhouden van de conditie en adviezen geven hoe hiermee om te gaan in het dagelijks leven.

Door chemotherapie, maar ook door behandeling met hormonen, kan de belastbaarheid sterk zijn afgenomen. U kunt lichamelijk en geestelijk veel minder aan dan daarvoor. De fysiotherapeut heeft kennis van mogelijke bijwerkingen en houdt hier in de therapie en adviezen rekening mee.

Door wie?

Annet Doomen